10 dagars passivitetsträning....

Det blev ett återbesök hos veterinären lite tidigare än vi hade hoppats på, eftersom olyckan har varit framme!

Skena


På onsdagskvällens kiss-runda kommer plötsligt Smilla fram till mig haltandes och håller upp ena tassen. Det är mörkt och jag har inte hört henne pipa till, så jag antar att hon har råkat trampa på något och tar upp henne och bär henne hem för att se om jag kan se vad det är. Men jag ser inget och klämmer lite på trampdynorna och lederna, men ingenting.

Då hon fortfarande haltar illa på torsdag morgon, ringer jag veterinären och får komma in senare på eftermiddagen. Vi började hos samma veterinär som där vi vaccinerade oss, men efter att ha röntgat Smillas tass, ser vi att ena hennes tå har hamnat snett/ur led på något vis. Efter lång väntan, där veterinären har Smilla inne hos sig, kommer de till sist ut och berättar att de har varit i kontakt med en ortoped. De ville att jag skulle åka till honom, eftersom de själva inte var så vana vid denna typ av skada. Illavarslande, tänte jag :(

Så, Smilla och jag åkte till Öresunds Veternärvårdsklinik och efter lite väntan fick vi träffa Dragan. Han fick se röntgenbilderna (som jag hade med mig) och menade att det inte var något allvarligt, eftersom den bara låg lite snett och att det kommer att växa till sig (förhoppningsvis), bara man lägger den rätt. Men tån behövde läggas tillrätta och Smilla behöver ha skena och smärtstillande/antiinfammatoriskt under 10 dagar. Detta betyder också att hon inte får ta några promenader, inget bus (!) och att hon måste ha tratt så snart vi inte har full koll på henne.

Oj, oj, oj - Smilla var inte alls nöjd och jag var inte ALLS en populär person i torsdags :(
Det blev mycket för Smilla den dagen. Både alla nya ställen, att hon hade ont, och att det klämdes på hennes ömma tå, plus att de fick söva ner henne när tån lades tillrätta, så hon var HELT olycklig och lite omtöcknad när vi fick åka hem. Gjorde ont i matte-hjärtat!

Nu har det gått en dag, och nu verkar hon ha accepterat sitt träben, även om det är väldigt mycket ivägen och trots att matte säger ifrån så snart Smilla blir lite för busig.Tråkigt!! När tratten åker på däremot, så blir hon helt passiv. Den är jätteläskig när man går, så Smilla sitter eller ligger mest bara ner när den kommer på. Så vi försöker ha koll på henne, så att hon behöver ha den så lite som möjligt.

Men hur får man en busig lite valp att inte busa? Veterinären sa koppel när vi skulle ner och kissa, men Smilla bara studsar fram och tillbaka. Överskottsenergi? Så numera lägger jag små spår eller kastar ut godisbitar på gräsmattan så att hon får leta - enda sättet att få henne att inte springa för fort eller studsa fram, plus att hon får lite hjärngympa :)



Letandes korvbitar i gräset

Kommentarer