Nya tag

Vi satte igång direkt med hemläxan från Valpkursen: "fritt följ" fast med långt koppel och tvångsmys.

Jag började med att träna under morgon- och lunchrundan i våra egna kvarter, och där har hon inga problem. Inte så mycket störningar heller, så på kvällen åkte vi ut till bokskogen och tränade där. Gick lika fint där, trots mycket härliga dofter och passerande löpare. Visst vill hon blita i kopplet till att börja med, men det går över med lite "morrande" från min sida. Hmm... så tror vi behöver störning från andra hundar och träna på att inte blir så upphetsad i deras närvaro. Måste lista ut var jag kan bege mig för att få den träningen.

Tränade också "tvångsmys", som inte är så mycket tvång, för Smilla tycker om att ligga på rygg i famnen. Vi fick som hemläxa att sitta tills hon somnade, och det har jag inte testat ännu. Men vi har suttit i 15-20 minuter åt gången, där Smilla bara ligger och slappar och myser. Så även där ville jag testa att mysa i lite stressigare miljö, så vi begav oss ner till Crossfit (där jag tränar) och körde mys samtidigt som de hade ett intro-pass. Också helt godkänt, även om hon inte blev lika avslappnad som i soffan. Men benen hängde och inte så mycket "tjafsande" från Smillas sida, utan hon låg lugnt i mitt knä. Men där ska vi träna igen :)


Kan ni se Smillis?

I början av myset ville alla klappa, så då var vi inte så avslappnade, men rätt duktig ändå  :)


Kommentarer